Sunday, August 4, 2019
Probleme de la Predication: Noeud Central du Sophiste de Platon Essay
Probleme de la Predication: Noeud Central du Sophiste de Platon ABSTRACT: Some scholars have found the dealing of the problem of predication, or attribution, in the Sophist (251a-e), a "digression," or a treatment of "a trivial question" and "an insignificant example." We propose to reconsider the importance of Platoââ¬â¢s doctrine on the subject from the point of view of the epistemology- ontology relationship in Plato. This leads to a replacement of the passage inside the whole dialogue. Beginning with the definition of the sophist, Plato goes on to treat the "mimetic" art and finds himself confronting a perplexing difficulty: how to understand falsehood, either in thought or in discourse. This is an epistemological difficulty, which raises the central difficulty of how to attribute non-being to being. So, the heart of the matter is the possibility of predication, as Plato states very clearly (238a). The solution arises from the doctrine of the community of species, making possible any attribution of one thing to another. In looking carefull y to the dialogue as a whole, we find that the passage 251a-e, dealing with the general problem of predication, occupies a central position, in all meanings, even numerically (between 236e and 264a). Dans le passage 251 a-e du Sophiste, Platon pose d'abord le problà ¨me de la prà ©dication, ensuite celui de la "communautà © des genres". Quel est le lien entre ces deux problà ¨mes? et quel est la place de ce passage (I) dans l'ensemble des dà ©veloppements du Sophiste? (I) "Expliquons ... comment il se peut faire que nous dà ©signions une seule et mà ªme chose par une pluralità © de noms ... Nous à ©nonà §ons "l'homme" ... en lui appliquant de multiples dà ©nominations. Nous lui attribuons couleurs, formes, ... ... borne pas à nommer (cf. 251 bl: "nous ne disons pas seulement de l'homme qu'il est homme", mais effectue un achà ¨vement, en entrelaà §ant les verbes avec les noms). (22) Là ©on Robin (Les rapports de l'à ªtre et de la connaissance d' aprà ¨s Platon, Paris, 1957, p. 100), et Joseph Moreau (Realisme et idà ©alisme chez Platon, Paris, 1951, p. 38) à ©taient arrivà ©s, de leurs cotà ©s, à une position analogue. (23) Si l'on considà ¨re que le và ©ritable dialogue commance à 236 e (position du problà ¨me de la faussetà ©) et se termine à 264 a (fin de la solution), ou mà ªme qu'il commence à 231 c (rà ©capitulation des dà ©finitions) et se termine à 268 d (dà ©finition du sophiste et fin rà ©el), on trouvera que le texte de notre problà ¨me occupe une position matà ©riellement centrale: il est prà ©cà ©dà © de 15 pages et suivi par 13 dans le premier cas, et vient aprà ¨s 19 et prà ©cà ¨de 17 dans le deuxià ¨me.
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